piatok 1. augusta 2014

ADD YOURS: Knižná edícia (AUGUST)



ADD YOURS je mini verzia obľúbenej knižnej reťazovky. Každý mesiac zverejním tu na MAWOBe otázky, na ktoré budete môcť odpovedať vy sami na vašich blogoch. Tieto otázky budu vždy iné, budem sa snažiť, aby boli originálne, zaujímave a podľa možnosti sem-tam aj vtipné. 
 Na konci vás vždy budú čakať dve otázky, kde sa môžete rozpísať trošku viac. HOT TOPIC je priestor na vyjadrenie sa k nejakej aktuálnej problematike, ktorá je v knižnej blogosfére in, ktorá sa práve rozoberá a pod. OTÁZKA NA TELO je zasa téma na krátku osobnú úvahu na určitú tému. 
Pre všetky základné informácie o ADD YOURS aj o tom, ako sa pridať, kliknite na TENTO ODKAZ. Hlavne nezabudnite, že chlapci vymieňajú otázky o hrdinke a hrdinovi (to, čo je tu napísané ako otázka o hrdinovi by pre vás mala byť otázka o hrdinke a naopak) a že máte možnosť vyhodiť jednu z dole uvedených otázok (viem, že to nie sú otázky, ale kašlite na to, ja to tak volám :D) a nahradiť ju jednou vlastnou.
Prajem príjemnú zábavu s vymýšľaním odpovedí ;)


Autor s úžasným zmyslom pre humor

Jasné, že takýchto ľudí je viac. Väčšinou skôr zaregistrujem, že je kniha totálne nudná, než že sa v nej nachádzajú vtipné dialógy. Ale sú predsa len autori, ktorým to ide lepšie než ostatným. Mnohých asi ako prvý napadne John Green, s ktorým by som za normálnych okolností súhlasila, akurát že mne v jeho prípade vadí, ako je ten humor obalený ťažkými, tragickými, smutnými témami a neviem si ho poriadne užiť. Zas na druhej strane nemám ani príliš v láske totálne knižné komédie, kde sú len samé srandičky a stráca sa v nich poriadny dej. Takže u mňa je to o presnom vystihnutí takej zlatej strednej cesty, ktorá mi bude maximálne vyhovovať.
Medzi autorov so skvelým zmyslom pre humor počítam napr. Stephanie Perkins, Meg Cabotovú, Michelle Hodkinovú, Jandy Nelsonovú, Richelle Meadovú, Cassandru Clare, z dospeláckych autorov hlavne Gemmu Burgess, Sophie Kinsellu, Kresley Cole, Juliu Quinn, Julie James a doplnila by som ich ešte dvoma autorkami, ktorých príbehy síce nie sú preslávené práve humorom, ale ich knihy majú množstvo úžasne vtipných a trefných výrokov - Dianu Gabaldon a K.M. Moningovú
Ak by som si ale mala vybrať jednu jedinú autorku, ktorej humor nadovšetko milujem a ktorá ma mnohokrát zvládla rozosmiať až mi slzy tiekli, bola by to Jeanienne Frost. Bones s tým svojim anglickým prízvukom urobí aj z priemerne vtipného výroku scénu, z ktorej idem do kolien, Cat síce akože nie je veľmi vtipná a má byť skôr scary, ale to je na nej asi to najvtipnejšie a k tomu ešte pridajme jedinú matku v histórii všetkých knižných matiek, ktorá ma neskutočne baví - Catinu trafenú paranoidnú badass mamu Justínu a máme tu pre mňa dokonale vtipnú sériu, Night Huntress.




Autor, ktorý si to u mňa poriadne pokašľal

Ja som bola na začiatku jedna z mála ľudí, ktorí obhajovali Half Bad sériu autorky Jennifer Armentroutovej. Tá totiž bola považovaná za kópiu Upírskej akadémie, samotná Armentroutova dokonca za plagiátorku. Lenže potom som sa zamerala na celú jej tvorbu, najmä na novo vychádzajúce diela a zistila som, že tá žena nedokáže sama prísť na jednu jedinú zápletku. Stále sa "nechá inšpirovať" nejakou témou, ktorá je práve in, stále parazituje na autoroch a dielach, ktoré zožali úspech. Pri čítaní každej jednej jej anotácie máte pocit, že ste to už kdesi videli. Najhoršie je, že v žánroch, v ktorých sa v súčasnosti pohybuje je už aj tak veľmi malá diverzita a človeku sa zdá, že všetky knihy sú na jedno kopyto a Armentroutovej sa predsa vždy podarí napísať niečo, čo priam vyniká svojou neoriginalitou a tuctovosťou. O to viac som na ňu a na jej tvorbu naštvaná, že som ju na začiatku naozaj ľutovala, keď na ňu každý ukazoval prstov a volal ju zlodejka.




Kniha, ktorú som čítal/a na verejnosti....a bol z toho poriadne blbý nápad.

Či už je to smiech alebo sú to slzy, neodporúčam čítať na verejnosti knihy, ktoré sú u vás schopné vyvolať silné emócie :D Čo sa týka knižných dojákov, keď už sa na nejaký odhodlám, tak si ho so sebou rozhodne neťahám medzi ľudí. Veľkú chybu som ale naposledy urobila s knihou od Tary Sivec - Seduction and Snacks. Lebo hej, už je to tak, Judit sa najviac a najhlasnejšie dokáže zasmiať na perverzných a nechutných veciach. A táto kniha je nimi doslova preplnená. Je to samozrejme vyhlásená komédia, toho deja tam veľa nie je, ale pri mnohých scénkach sa človek fakt nevie ovládať a tak som aj dopadla, že som sa v Brne v rannej električke rozosmiala na plnú hubu, následne mi zabehlo (dodnes dúfam, že to bola slina a nie sople) a potom som ešte s tými ľuďmi musela cestovať ďalších 5 zastávok. Zatiaľ čo sa mi celú dobu štikútalo.




Kniha, ktorá urobila moje detstvo o niečo krajším.

Čítať ma moja mamka naučila ešte skôr, než učiteľka v škole a dodnes mám doma plné poličky mojich detských kníh. Tou najkrajšou pre mňa navždy ostane kniha Deti z Bullerbynu od Astrid Lindgrenovej. Pri nej moja fantázia vždy pracovala na plné obrátky, hoci to nie je žiadna rozprávka ale kniha o reálnych deťoch z reálnej dedinky. Ak poznáte v rodine nejakú školáčku alebo školáka, ktorí radi čítajú, odporúčam pre nich Deti z Bullerbynu všetkými desiatimi.




Hrdina, ktorého každý miluje...okrem mňa.

Adrian Ivashkov rozhodne nie je môj najmenej obľúbený knižný hrdina, ale ak porovnám moje nadšenie s nadšením jeho tisícok fanúšičiek, tak je tu dooosť veľká priepasť :D V Upírskej Akadémii mi síce povahovo veľmi sadol, ale liezol mi na nervy, pretože sa pchal medzi Rose a Dimitriho. V Bloodlines mi príde ako úplne iný človek upír, niekto, kto sa nijako zvlášť nelíši od priemerného sexy knižného hrdinu. Neviem, proste ma odrádza Adrianov náhly jemnocit. Rozčuľuje ma a plačem za Dimitrim :D

PS: Všímate, ako sa furt navážam do Bloodlines? :D Mám chuť dať facku sama sebe...




Hrdinka, ktorá mi je podobná (na ktorú by som sa chcela podobať)

Ja osobne som sa našla v Pii (nominatív jednotného čísla: Pia :D), hlavnej hrdinke knihy Brooklynské baby od Gemmy Burgess (vyjde v slovenčine vo vydavateľstve Slovart). Pretože ona tiež skončila školu a tiež z nej bola taká troska ako zo mňa a nevedela sa nájsť a realizovať a pevne verím, že moja kariéra nielen začne ako tá Piina (úplne od bodu nula) ale že sa mi aj jedného dňa podarí vypracovať tak ako Pii. Plus nezaškodilo by aj tak dobre vyzerať, ale zas ja asi ťažko zvládnem "exotický look", nech sa aj poskladám.




Postava, ktorá si ma získala viac, než hlavní hrdinovia.

To máte tak, keď najprv vymyslíte otázky a potom na nich neviete odpovedať :D Nenapadá ma vyslovene kniha, v ktorej by som nemala rada hlavné postavy ale naopak zbožňovala nejakú inú vedľajšiu postavu, ale osobne zbožňujem Lassitera zo série Black Dagger Brotherhood (Bratstvo černej dýky), ktorý chudák ešte stále nedostal svoju knihu, ale kedykoľvek sa v texte objaví, doslova mi zlepší deň. A potom ešte Vida z druhého dielu série Darkest Minds od Alexandry Bracken. To je podľa mňa jedna z najlepšie zvládnutých vedľajších postáv v YA literatúre.




Pár, ku ktorého vzniku som sa modlil/a pomaly celú knihu/sériu (a keď to prišlo, prekonalo to moje očakávania ;)

Mac a Barrons. Títo dvaja majú medzi sebou od začiatku obrovské množstvo chémie, napriek tomu okolo seba dlhú dobu kľučkujú a obidvaja si odmietajú čoilen pripustiť, že by k sebe cítili nejakú príťažlivosť. Čitateľ dlhú dobu vyčkáva, kedy padne aspoň náznak toho, že už ich zunovalo zjapať po sebe a robiť si navzájom zo života peklo a ono to stále neprichádza a odrazu BUM, ten zlom nastane z čista jasna ako Armageddon a všetky vaše predstavy, ktoré ste o tomto okamihu doposiaľ mali, môžete spláchnuť do záchodu, lebo sa na skutočnosť ani len nedoťahujú. Mimochodom jedná sa o Fever sériu od K.M.Moningovej a nemáte za čo.



HOT TOPIC: Moja JEDNA rada, ktorú by som dal/a ostatným blogerom pri písaní recenzií (z pohľadu čitateľa)

"Buďte hrdí na svoj názor a stojte si za ním."
Ak sa chystáte napísať negatívnu recenziu, nie je potrebné, aby ste sa najprv dopredu ospravedlňovali všetkým naokolo a trikrát zdôrazňovali, že je to len váš názor. Samozrejme, že je to len váš názor. Vyvarujte sa aj frázam ako "Viem, že sa do mňa teraz asi všetci pustíte but I don't care." lebo to naopak vyzerá, že vás to trápi až veľmi. Je to teraz taký trend, že človek by aj niečo napísal, ale bojí sa negatívnych reakcií, tak sa dopredu "obrní" takými to frázami, ale ono to nevyzerá veľmi dobre, keď sa snažíte podať svoj možno trochu revolučný názor ale zároveň z vás nekvapká ani slzička sebavedomia. Toto je internet, vždy sa nájde niekto, kto s vami nebude súhlasiť a dá vám to aj patrične najavo, je to očakávané a samozrejmé, netreba to nadmerne rozoberať a už vôbec nie v recenzii. 


Otázka na telo: Ako prežívam, keď niekto skritizuje moju obľúbenú knihu?

Záleží na type kritiky. Ak niekto na knihu nadáva bez toho, aby si svoj názor dokázal obhájiť, ak je to bohapustá negatívna kritika až hanobenie knihy, tak je to vojna :D Ak niekto poskytne konštruktívnu kritiku alebo svoj negatívny názor podá civilizovane bez toho, aby som mala pocit, že sa vyslovene snaží vyvolať nejaký lacný konflikt, tak ma akurát tak zamrzí, že sa dotyčnému kniha nepáčila, ale tlak mi v podstate ani neposkočí :) Akurát mám chuť sa s ním potom o knihe baviť a chcem počuť viac, zaujíma ma, čo on v knihe videl a ja nie a naopak. Trochu mi vadí, že sa z knižnej blogosféry vytrácajú kvalitné diskusie. Myslím, že to začalo tým, že sa trochu intenzívnejšie diskusie začali klasifikovať ako kyberšikana, proste tá hranica, čo už niektorí vnímali ako útok a šikanovanie bola tak strašne nízko, že ľudia jednoducho prestali komentovať, pokiaľ ten komentár nebol vyslovene pozitívny. Dnes už buď každý s každým súhlasí, alebo nesúhlasí a radšej drží hubu a krok, aby náhodou nevyzeral, že vyvoláva hádku. Keď niekto skritizuje moju srdcovku, mám sa s ním chuť o tom baviť, chcem mu podať svoj uhol pohľadu, alebo mu iba povedať, že s ním nesúhlasím :) Väčšinou to ale neurobím a radšej to v sebe dusím, výnimkou je, ak dotyčného trochu poznám a viem, že to vezme v pohode a nie ako útok na jeho osobu. Proste želám si, aby bolo medzi blogermi viac kvalitných inteligentných a zaujímavých diskusií o knihách a menej osamelých podrypávačných anonymných komentárov, ktorými si možno aj mnohí blogeri kompenzujú zníženú slobodu prejavu v našej komunite.


Ak sa rozhodneš zapojiť do augustového ADD YOURS, preštuduj si podrobnosti a môžeš sa napísať aj do tohto zoznamu, aby sa o tvojom príspevku dozvedeli aj ostatní. Nezabudni, je potrebné zanechať odkaz priamo na tvoj ADD YOURS článok :)


5 komentárov:

  1. Ach jaj :D :/ Tak toto sú vážne ťažké otázky!!! Už teraz neviem čo by som odpovedala! To sa ti vážne podarilo :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Noční lovci sú úžasní 8D tiež sa tam často smejem.
    Adrian ani mne vo VA neučaroval, vadil mi, lebo sa tam plietol medzi nich, hlavne v 5ke a 6ke 8( ale v Bloodlines sa mi páči, je taký inší a lepší, ale stále nepatrí medzi mojich naj knižných hrdinov.
    Ja Armentroutku vôbec nečítam ani sa nechystám, už som na ňu počula veľa negatívov a nelákajú ma jej diela, z anotky mi vždy vyjde, akoby už také tu bolo a neprišla s ničím novým.
    Nemám rada tie hlášky v recenziách, že "prepáčte mi za toto" alebo "asi so mnou nebudete súhlasiť"... strašne ma podobné reči iritujú, tiež mi to príde, akoby si nestáli potom za svojím názorom.
    Nemám rada, keď sa blogeri na hovadine povadia. Kebyže na hokeji, dobre 8D ale knihomoly by mali byť inteligentnejší, keďže čítajú knihy 8D Aspoň vždy sa tak hovorilo, že kto číta knihu je vzdelanejší. Ja rada vyjadrím svoj názor, aj keď bude opačný a často ma nahnevá, keď niekto tvrdí o knihe nejakú volovinu a asi 5 ďalších komentárov s tým súhlasí. Hneď napíšem ja svoj opačný názor a odrazu je 5 komentárov podomnou, že so mnou súhlasia 8D Tak teraz "ideš s davom" alebo "povieš skutočný názor" ??? Niekedy ma to brutálne irituje, ale nebudem sa kvôli tomu 2 hodiny vadiť a osočovať, len aby som mala ja pravdu. Múdrejší ustúpi 8P

    Chvála tomu, kto ťa postrčil do napísania Add yours, konečne 8D Taká som bola nadšená z tvojho projektu a potom sa tu 2 mesiace neobjaví! 8P Ale aspoň máš záruku, že k tebe chodím min. každý týždeň skontrolovať príspevky 8) Idem teda aj ja tvoriť príspevok 8P

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Nejlepší smysl pro humor má - 50 bodů tomu kdo uhodne můj názor dřív než ho napíšu - samozřejmě autor Petera Jacksona... :D
    Děti z Bullerbynu a vůbec Astrid Lingrenová jsou taky moje srdcovka, ale mám je zažité s našimi nádhernými ilustracemi Heleny Zmatlíkové, ta vaše verze vypadá tak.. divně :)
    Hm, po Fiery Heart mám k Adrianovi značně vlažnější vztah. Tahle dlouhá série jeho zdraví a šarmu nesvědčí. A samozřejmě jsem si proto objednala i pátý díl... :D
    Ach ano, diskuze. Taky je mám ráda. Jsou zajímavé. Souhlas.
    Když někdo konstruktivně kritizuje moji oblíbenou knihu, tak to dokážu přijmout. Nedokážu přijmout kritiku od toho, kdo knihu nečetl, a nesnáším, když se někdo naváží do 50Shades aniž by je četl. Do těch se můžu navážet já, když jsem je přečetla, a basta fidli! :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Som rada, že ani tebe nepríde vždy ľahké odpovedať na tie otázky, lebo ja som sa dosť zapotila.:DD
    Okrem Bloodlines som vlastne žiadnu zo zmienených kníh nečítala (a Bloodlines nevidím tak bledo ako ty, no predsa len... čakala som trochu viac), ale dosť si ma nalákala na Fever, Night Huntress a Darkest Minds.:D Minimálne k tým Darkest Minds sa dostať plánujem, sú v to-read.:D
    S tým, že si treba stáť za vlastným názorom máš rozhodne pravdu.:) A s tou poslednou otázkou tiež, diskusie sú fajn... Nemám rada ľudí, ktorí pri akomkoľvek nesúhlase musia začať hádku.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tak na väčšinu otázok odpovedať neviem :D Ale dosť si vyznačujem výroky pri Moningovej. Knižky od Katky Petrusovej sú úžasne humorné a Kinsella je tiež fajn a pamätám si, že som sa šúľala od smiechu pri Otcem i matkou proti své vuli od Frýbovej. Požičala som ju kamoške na dovolenku a tá sa na tom šúľala tiež, takže môžem objektívne odporučiť :)

    Detské knihy si moc nepamätám, čítala som kadečo. Asi som nemala nijakú pravú obľúbenú detskú knihu. Tie prišli až neskôr, ulietavala som na sérii Bibi a Bubi a Medzi nami dievčatami. Bola som do nich blázon.

    Autor, ktorý si to u mňa pokašľal... Neviem, keďže je takých strašne veľa. Od C. Clark, cez Frost... veľa knižiek som nechala nedočítaných, lebo ma z nejakého dôvou príbeh alebo autorka sklamali.

    A obľúbený pár, ktorého som sa nemohla dočkať (a nemôžem dočkať) (a subjektívne je to o čosi lepšie ako pri Moningovej, ktorá je fantastická)... Teraz trošku vybočím z radu, pretože v tejto oblasti jednoznačne vedie Captive prince, čo je M/M séria. Kto vie po anglicky, odporúčam. Táto kniha Vás preorientuje z "hetero fiction" na "slash fiction". Bohužiaľ sa stále čaká na 3 knihu, ale práva odkúpil Penguin, myslím že je to ich prvý M/M román, čo už samo o sebe hovorí o kvalite série.

    OdpovedaťOdstrániť