RECENZIA: Helen Fieldingová: Bridget Jonesová - Zbláznená do chlapa

Srandafaktor: 5/5
Nudafaktor: 0/5
Lovefaktor: 4/5
Plačfaktor: 3.5/5
Drámafaktor: 2/5

Helen, Helen, ako si nám to len mohla urobiť???

Ospravedlňujem sa, že na vás hneď na začiatku recenzie vybafnem s obrovským spoilerom, ale ako som rozmýšľala tak som rozmýšľala a nedá sa to nijako schopne obísť. Aj tak by ste si určite skôr či neskôr prečítali slovenskú anotáciu, v ktorej figurujú výrazy typu: "Dnes už má Bridget päťdesiatjeden rokov, sama vychováva dve deti..." a "...všemožne sa pokúša nájsť si partnera" a pod. Takžeeeeee. Trebalo by adresovať toho veľkého slona v miestnosti, čo?: KDE DOČERTA JE MARK DARCY?!?

Nuž, milí moji milovníci bacuľatej Bridget a jej vážneho ale láskavého a neskonale trpezlivého priateľa a neskôr manžela: Mark Darcy je mŕtvy.
A ja sa vás teraz pokúsim presvedčiť, že aj napriek tejto podpásovke od pani Fieldingovej sa najnovšiu knihu v sérii fakt FAKT oplatí prečítať. Zároveň vás ale chcem upozorniť, že táto recenzia je písaná niekým, kto o Bridget doposiaľ videl iba filmy. Avšak ak boli predchádzajúce dva diely minimálne také dobré, ako tento, tak som urobila riadnu blbosť, že som si ich nikdy neprečítala...

Ak patríte do tej (pravdepodobne veľmi veľkej) skupiny ľudí, ktorá teraz vehementne krúti hlavou NIE a je rozhodnutá tváriť sa až do konca života že táto kniha neexistuje a Bridget s Markom žijú kdesi spolu a budú spolu žiť až do skonania sveta tak ako spolu do skonania sveta budú žiť aj Elizabeth a pán Darcy, tak verte tomu, že vás úplne a totálne chápem. A dúfam, že ma za moju úprimnosť v Ikare neprizabijú, ale poviem vám, že keby som túto knihu nedostala na recenziu, tak by som jednoducho nemala silu pustiť sa do nej. Vravela som si, že buď to bude strašne dojímavé, čo ja v knihách priam neznášam, alebo sa to naopak bude tváriť, akoby Mark ani nikdy neexistoval a každý tam bude veselý a ja budem jediná smutná, že je každý veselý...Doteraz neviem, ako sa to stalo, ale nebolo to ani ani. Táto kniha dosiahla perfektný balans medzi silnými emóciami a sviežim humorom bez toho, aby som mala pocit, že Mark vlastne ani nebol nikdy taký dôležitý a séria si môže pohodlne pokračovať aj bez neho. Práve naopak, jeho prítomnosť v tomto dieli je ohromujúca a nádherne napísaná, pritom sa však príbeh neuchyľuje k zbytočnému citovému vydieraniu. Bolo to proste niečo realistické, niečo zo života s čím doteraz nie som stopercentne stotožnená, ale čo po prečítaní knihy dokážem akceptovať.

"Kriste, vyzeráme fakt ako skupina obstarožných transvestitov?" Opýtal sa Tom.
"Stalo sa, čoho som sa obávala odjakživa," povedala som. "Skončili sme ako starí tragédi, čo si nahovárajú, že ich farár miluje, lebo spomenul svoj orgán."

Zatiaľ čo z filmov o Bridget Jonesovej som nebola nikdy zvlášť hotová (kukala som to v podstate len kvôli Firthovi a Grantovi :D), táto kniha mi opäť dokázala, že raz čítané je stokrát lepšie ako viackrát videné :) Bridget je typ hrdinky na aké som zvyknutá z kníh Sophie Kinselly - ženy s určitými nie úplne dobrými vlastnosťami, ktoré sú ešte navyše vyhrotené do extrému. Zatiaľ čo Kinselline hrdinky sú väčšinou strašne klamárky, ktoré sa kvôli tomu dostávajú do úplne bizarných situácií, Bridget je egocentrická hysterka s úplne prevrátenými prioritami. Akonáhle človek pochopí, že táto žena tu nie je od toho, aby sme sa s ňou vo všetkom stotožňovali a že pravdepodobne nikdy nebude robiť veci tak, ako by sa robiť mali a nikdy sa nebude správať tak, ako by sa to od nej očakávalo, tak si bude môcť jej knihy naplno užívať a zabávať sa na tom, aký je to beznádejný prípad.

Billy, celý bez seba od stresu, aký som sama dobre poznala, sa obrátil ku mne: "Je to tvoja vina! Zabijem ťa!"
Z ničoho nič som sa tiež prestala ovládať a vybuchla: "Ja ťa zabijem prvá!"
"Bridget!" Mama sa tvárila, akoby ju šlo poraziť.
"On začal!" obvinila som svojho syna.

Zbláznená do chlapa je šibnutá, vtipná, pravdovravná kniha, a teraz mi možno neuveríte, ale podľa mňa mala aj úžasnú romantickú zápletku. Najprv som sa priečila myšlienke, že by mal Marka nahradiť nejaký iný chlap, potom som ostala zhrozená, keď som zistila, že ten chlap má 29 rokov...Nakoniec to ale dopadlo nad moje očakávania, všetko sa to akosi vykryštalizovalo a myslím si, že som sa asi zabuchla do Bridgetinho nového muža. Čuduj sa svete, Fieldingovej sa podarilo vytvoriť chlapa, ktorý popri Markovi ani zďaleka nevyzeral ako spoďáre zo second handu. A to je už čo povedať.

Nebola som si istá, ako sa mi bude čítať kniha, kde je hlavnou hrdinkou 51-ročná vdova s dvoma malými deťmi, ale musím povedať, že pokiaľ nezažijete Bridget Jonesovú ako napoly neschopnú matku v strednom veku a sukničkára Daniela ako krstného otca a príležitostnú pestúnku, tak ste akoby ani nežili.

"Ako nenásilný človek a vaša matka vám vravím, že každý, kto bude mať na konci týždňa päť zlatých hviezdičiek, dostane malý darček podľa svojho výberu."
"Pekelníčkov?" vyhŕkla vzrušene Mabel. "Medvedíkov pičostných?"
"Áno, medvedíkov čistotných," prisvedčila som.

Už aj tak úžasne vtipné scény boli vďaka môjmu obľúbenému denníkovému formátu ešte zábavnejšie a zaujímavejšie, kniha sa čítala jedna radosť a podľa mňa sa fantasticky hodí na letné čítanie niekde na pláži alebo doma na záhradke. Nedokážem vám zaručiť, že budete takí nadšení, ako som bola ja. Ak však čo len trochu váhate, či do toho ísť alebo nie, tak vám radím, aby ste knihe predsa len dali šancu. Mám totiž ciťák, že budete milo prekvapení :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku a za dokopanie k čítaniu ďakujem vydavateľstvu Ikar :)
Kniha je už v predaji a môžete si ju zakúpiť napríklad aj TU