streda 16. októbra 2013

RECENZIA: E L James - Päťdesiat odtieňov slobody

Názov: Päťdesiat odtieňov slobody
Pôvodný názov: Fifty Shades Freed
Autor: E L James
Vydavateľstvo: XYZ, 2013
Hodnotenie na Goodreads: 3.91

Srandafaktor: 4/5
Nudafaktor: 2/5
Lovefaktor: 5/5
Plačfaktor: 3/5
Drámafaktor: 4/5










Keď Anastasia Steelová prvý raz stretla mladého úspešného podnikateľa Christiana Greya, netušila, ako veľmi jej to zmení život... Od začiatku vedela, že vzťah s jej Tieňom nebude prechádzka ružovou záhradou. Christianov životný štýl jej nikdy nebol blízky, no musí sa ho naučiť žiť spolu s ním, a to bez toho, aby stratila vlastnú tvár, integritu a nezávislosť. Christian zas musí prekonať svoju posadnutosť kontrolou a vyrovnať sa so svojimi vnútornými démonmi. Teraz, keď sú konečne spolu, zažívajú nekonečnú lásku, vášeň a vzájomnú blízkosť a otvára sa pred nimi svet nekonečných možností. Zdá sa, že im nič nechýba. Náhle však zasiahne osud a pred Anou ožívajú jej najhoršie nočné mory...


Na tretí a záverečný diel Fifty Shades trilógie sa nám určite všetkým čakalo o čosi ľahšie, než na druhý diel, ktorý nadväzoval na emočný rozchod Christiana a Any v prvej knihe. To však istotne neznamená, že obrovská časť Slovenska (pravdepodobne hlavne zástupkýň nežnejšieho pohlavia) s napätím neočakávala vydanie veľkého BDSM vyvrcholenia (ach viem, to som si mohla odpustiť...ale vlastne nemohla). 

Budem odvážne predpokladať, že všetci, čo čítate túto recenziu, už máte prečítané predchádzajúce dve knihy alebo vám aspoň nevadia spoilery. V tom prípade vás určite veľmi neprekvapí, že na začiatku "trojky" si Ana s Christianom užívajú medové týždne na svadobnej ceste v Európe. Ak si odmyslíme Christianove občasné záchvaty nadmerného ochraňovania svojej drahej polovičky, všetko sa zdá byť až nezvyčajne ideálne. Dokonca až tak ideálne, že už od nejakej strany 10 so zovretým žalúdkom podozrievavo čakáme, akú katastrofu si pre nás Jamesová pripravila tentokrát. 

Nuž buď vás poteším alebo možno aj sklamem, no tento diel sa až za hranice jeho polovice nesie v pokľudnom duchu, nie príliš charakteristickom pre dramatickú sériu, na ktorú sme zvyknutí. Svojim spôsobom je tu pekne ukázané, ako sa Christian s Anou naučili spolu fungovať a riešiť svoje konflikty tak, aby predišli obrovským a častokrát nezmyselným hádkam, ktoré ich veľakrát takmer rozdelili. Anastasia akceptovala Christianovu potrebu kontrolovať všetko okolo seba a Christian zároveň akceptoval Anastasiinu občasnú rebéliu. To však ešte neznamená, že ich život je dokonalý: "Pani Greyová" sa musí popasovať s výpadmi krásnej a sofistikovanej Gie na jej nového manžela (a dúfam, že scénu, kde Ana raz a navždy vyrieši tento problém, si užijete minimálne tak, ako ja :)), Christian zasa rieši podpaľačov vo svojej firme a neznáme autá, ktoré ho s Anou prenasledujú. 

SAMOZREJME nemôžeme zabudnúť na veeeeľa veľa erotických scén, ktoré som už miestami bola nútená preskakovať, aby som tú 600 stranovú knihu niekedy aj dočítala. Nevravím, že by ma ich prítomnosť v knihe úplne obťažovala, ale zasa z času na čas toho už bolo proste veľa :D
Nesúhlasím s kritikou, že Fifty Shades nemá dej a celé je to len o sexe. Fifty Shades MÁ dej, ďakujem veľmi pekne, problém je skôr v tom, že ak by sa trooošku zredukoval počet sex-scén, mohol by mať každý jeden diel normálny počet strán a knihy vo výklade by tak neodstrašovali svojou hrúbkou okoloidúcich. Nuž ale Jamesová túto moju recenziu asi nebude čítať, čo?

Paradoxne mi Päťdesiat odtieňov slobody prišlo menej presladené, než Päťdesiat odtieňov temnoty a napriek tomu, že v druhej časti série by som asi napočítala viac zvratov a dramatických okamihov, tretí diel sa mi čítal rýchlejšie a zdalo sa mi, že mal lepší spád. Možno je to práve tým, že som bola neustále na ihlách a očakávala som koniec ticha pred búrkou. Ten príde na Fifty-shadeskovské pomery dosť neskoro, ale zato v plnej paráde a vtedy, keď to najmenej predpokladáme. Záverečná tretina (alebo možno skôr štvrtina) knihy už teda naozaj patrí dráme, slzám a nečakane akčnej akcii, ktorá podľa mňa výborne okorenila veľké finále. 

Nemyslím si, že by sa tretí diel nejako zásadne zlepšil alebo zhoršil oproti predchádzajúcim dvom. Jamesová si počas celej série zachovala svoj štandard a myslím si, že svojich fanúšikov nesklamala. Čo sa týka ostatných...nuž tí sa budú musieť zmieriť s tým, že po tejto sérii prídu ďalšie, ktoré sa im nebudú páčiť a že najlepšie je ignorovať to, o čo nestojíte a čítať to, čo vám bude robiť radosť :)



Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatros Media. Knihu si môžete zakúpiť aj priamo v ich internetovom kníhkupectve na TOMTO MIESTE.

Recenzia na 1. DIEL
Recenzia na 2. DIEL


5 komentárov:

  1. Mne tento diel prišiel absolútne zbytočný. Ani nemusel byť...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mne sa tento diel páčil najmenej, ale pekné ukončenie. Čítala som knihu aj týždeň pričom predchádzajúce diely vkuse 13 hodín za sebou 8D
    Páčilo sa mi, keď sa Ana vzoprela a hubovala, také slepé poslúchanie nemusím.
    Sériu mám rada aj keď je tam citeľná podobnosť s Twilightom. Keby som u tba nevyhrala 1. diel, tak si to tak skoro neprečítam, takže ďakujem 8D
    Pekná recenzia 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Prvé dve knihy som prečítala pomerne rýchlo, z tretieho dielu mi už ostáva len 100 strán, už sa teším na koniec, v poslednej štvrtine s porovnaním s ostatnými prichádzajú zápletky za sebou. tá zápletka s Hydeom nemala chybu, nedokázala som knihu položiť bez toho aby som nedočítala, ako to s ňou dopadne. Je to dobré čítanie keď nemôžete zaspať... Inak pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tretiu časť som prečítala za 18 hodín ... čítala som v kuse pretože som bola hladná po konci ktorý sa skončil ako rozprávka aj keď som trocha čakala iný koniec ....celá trilógia ma zaujala a bolo to super čítanie a super napísaná recenzia :) .. .....samozrejme film nie je to čo kniha takže tí ktorí nečítali a videli film sa mi divili ako to môžem čítať .....

    OdpovedaťOdstrániť