piatok 30. augusta 2013

FILMOVÝ RECENZIA: Nástroje Smrteľníkov: Mesto kostí

Tak, ako som sa na filmové spracovanie Mesta kostí tešila odkedy som prvýkrát čítala knihu (takže dajme tomu 4 roky), tak som bola posledných pár dní vystresovaná zo zlých recenzií a nespočetných sťažností sklamaných fanúšikov. Zásadne sa snažím nedávať na nikoho názor, než na ten svoj, ale predsa človek nedokáže blokovať všetku tú negativitu prichádzajúcu z každej strany. Asi si ani neviete predstaviť to prekvapenie, keď odrazu na obrovskom plátne sledujete, ako sa jedna z vašich najobľúbenejších kníh doslova prebúdza k životu priamo pred vašimi očami. Tak ako ma nikdy kompletne nedokázal uspokojiť filmový Twilight, ako som našla množstvo chýb v inak výbornom spracovaní Hier o život a ako som sa ani nenamáhala zhliadnuť Nádherné tvory, tak mi Mesto kostí dokonale ulahodilo a presvedčilo ma, že sa dá úspešne sfilmovať aj iná kniha, než Harry Potter. Aleluja, bolo na čase.


Kniha vs. film

Ak ste to ešte neurobili, tak myslím, že je na čase zmieriť sa s tým, že film NIKDY nebude presne taký istý, ako kniha. Kniha je jednoducho kniha, má iné prednosti, ktoré sa vo filme nepodarí zachytiť a takisto film je film a vďaka nemu môžu byť rozvinuté iné aspekty príbehu, ktoré by kniha rozvinúť nezvládla. 
Mrzí ma, že tvorcovia filmu musia neustále počúvať, že knihu asi nikdy v živote nečítali, keď sfilmovali niečo tak mimo, ako toto. Podľa mňa sa film v obrovskej miere pridržiava knižnému príbehu, najmä úvodných 45 minút mi pripadalo ako vystrihnutých z knihy. Neskôr sa to trošku zvrháva, pribúdajú nové scény a dialógy a zaklincuje to takmer úplne zmenený záver, ktorý však napriek všetkému dáva istú logiku. A aspoň majú tí, čo knihy poznajú naspamäť, nejaké prekvapko :D Tvrdiť, že režisér v živote nedržal knihu Mesto kostí v ruke, je podľa mňa úplne nezmyselné a hlavne prehnané. 
Dosť intenzívne sa hovorí aj o tom, že film vyspoileroval druhý a tretí knižný diel - ja osobne som už knihy čítala asi príliš dávno na to, aby som to postrehla. Každopádne, aj keď sa niektoré detaily dozviete v kine v miernom predstihu, úplný zážitok z čítania vám to podľa mňa nepokazí, aj keď sa sebou ešte nemáte všetky diely. Nie sú tam obrovské spoilery, ale určité veci sa proste dozviete skôr a budete múdrejší :D



Jace

Ja viem, že Clary je hlavná postava, ale Jace je Jace. Nie je to iba všeobecne najobľúbenejšia postava v sérii Nástroje smrteľníkov, ale snáď aj jedna z najobľúbenejších knižných postáv vôbec. Preto na neho boli prirodzene od začiatku kladené obrovské nároky. Jeden z tých hlavných bol, aby to bol Alex Pettyfer. Čo si asi dokážete predstaviť, môže byť problém pre...hmmm...povedzme zvyšok mužských hercov, ktorí Alex Pettyfer neboli. Jamie Cambell Bower mal preto dôležitú dvojúlohu, aby uspokojil väčšinu potenciálneho publika: zahrať výborne Jacea Waylanda a ešte lepšie Alexa Pettyfera. Jamie však urobil niečo lepšie: Zahral fenomenálne Jacea Waylanda a vmiešal do neho aj kúsok Jamieho Campbella Bowera. 
Filmový Jace nie je úplne rovnaký, ako ten knižný. Dokonca som došla k záveru, že knižný Jace by vo filme pravdepodobne vyznel trápne, pubertálne a detinsky. Tým nechcem v žiadnom prípade zhadzovať knihu, ale neviem si úplne predstaviť úspech totálneho skopírovania takejto výnimočnej knižnej postavy na filmové plátno. Obávam sa, že by to bol namiesto toho obrovský fail. Filmový Jace je o niečo pokojnejší, vyrovnanejší, viac flegmatický a jeho sarkazmus je tak trochu odlišne podfarbený. Je to niečo, čo do neho nevložila Cassandra Clare ale samotný Jamie a zároveň niečo, čo sa naozaj vydarilo.


Ostatné postavy

Clary - Slávnostne vyhlasujem, že MALA červené vlasy! :D Nebola síce neviem aká ryšavka, ale rozhodne tam tú červeň bolo vidno lepšie, než na rôznych oficiálnych fotografiách a plagátoch. Okrem toho si myslím, že Lily zvládla to, čo sa od nej očakávalo a ešte možno aj čosi navyše. V niekoľkých prípadoch dokonca viedla monológ/dialóg iba pohľadmi, čo by napríklad u takej Kristen Stewart nebolo realizovateľné. Rozhone palec hore.
Simon - Podobne ako Jamie u Jacea, aj Simovi prepožičal časť svojej osobnosti fenomenálny Rob Sheehan. A zatiaľ čo v prvých troch knižných dieloch som Simona veľmi nemusela a miestami mi doslova liezol na nervy (ja viem, je to hrozné, ale moja Simon mánia začína až od Mesta stratených duší), vo filme som na neho nedokázala prestať civieť a užívala som si každú jednu jeho scénu. 
Jocelyn - Jeden z nosných bodov celého filmu, aj keď mohla byť trochu horšie stráviteľná pre fanúšikov seriálu Games of Thrones. Moja kamoška mala napríklad úžasnú poznámku, že (SPOILER) ten incest vyzerá byť dedičný :D
Isabelle - Parádna. Na to, že nemá neviem koľko hereckých skúseností, klobúk dolu. Výborne jej to šlo nielen s bičíkom, ale aj postrekovačom. 
Alec - Nedostal príliš veľa priestoru, ale svoju úlohu vo filme splnil. Kevin bol pre mňa osobne od začiatku jedným z najväčších kastingových úspechov a sklamať ma nesklamal, len dúfam, že ho v Meste popola uvidíme viac.
Magnus - Výzorovo perfektný. Myslím, že ak by ho vo filme zobrazli presne tak, ako je opísaný v kine - s jeho fialovým plášťom (či čo to bolo) a obrovským množstvo trblietok a iných excentrických doplnkov, tak by sa to mierne prepísklo a pravdepodobne nestretlo s veľkým pochopením. Vo filme je dostatočne extravagantný na to, aby uspokojil skalných fanúšikov kníh a dostatočne "normálny" na to, aby ho všetci homofóbovia sveta v kine nevypískali. Čo mi trochu vadilo, bola jeho nevýrazná osobnosť a povedala by som že až tichý hlások - čakala som, že keď vojde do miestnosti, tak ju celú ovládne, no namiesto toho na mňa pôsobil tak trochu bojazlivo a neisto. Tak snáď sa Godfrey Gao stihol za tých pár mesiacov osmeliť a v Meste popola nám to všetkým ukáže :)
Valentine - skvelý zloduch, všetkých tam vyfackal vrátane vlastných deciek, nemal očividne problém s domácim násilím. Chvalabohu na mňa počas filmu nevyžaroval žiaden sexepíl - neviem, ako to Jonathan R. Meyers dokázal, ale úplne som sa zvládla odosobniť od toho, že nad ním už roky poslintávam, a tak som si naplno užila jeho zlodušstvo
Luke - rozhodne vtipnejší a musím povedať že aj sympatickejší ako v knihe, akurát som mala miestami pocit, že aj keď mal podobu človeka, tak sa mu tak nejako zabudla premeniť čeľusť...Ech...ospravedlňujem sa Aidanovi. 


Na záver

Mesto kostí nie je úplne dokonalé filmové spracovanie. Niektoré scény sú mierne pritiahnuté za uši (Bach a jeho skryté povolanie), niektoré príliš klišeovité (bozkávacia scéna). Niektoré pasáže z knihy sú vynechané (premena na potkana), iné doplnené špeciálne pre film (skoro celý záver :D). Istým veciam by sa zišlo venovať viac priestoru (vzťah Aleca a Jacea), iné tam naopak vôbec nemuseli byť a nikto by za nimi neplakal (príliš veľa Hodgea na môj vkus). Napriek tomu si myslím, že sa filmárom podarilo zachytiť práve tú esenciu kníh tak ako sa hercom podarilo zachytiť duše ich postáv. Môžete ísť do kina a nadávať, že niečo nevyšlo podľa vašich predstáv, alebo si môžete užiť spracovanie vašej obľúbenej série očami niekoho iného, zmieriť sa s tým, že film nie je kniha a kniha bude vždy lepšia a odniesť si z kinosály veľmi príjemný zážitok. 



11 komentárov:

  1. Pekne napísané, aspoň viem, na čo sa mám cca pripraviť a chcem si to poriadne užiť, lebo sa na film už vcelku dlho teším.:D Inak máš s tými spracovaniami pravdu, že to proste nikdy nebude úplne kniha, ale aj tak to môže byť inak dobré.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. noo keď si nevidela Game of Thrones tak by si to ani nemala chápať, ale tá herečka čo hrá Clarinu mamu tam hrá takú trošku...ehm...deviantku. Akože nie je to až také podstatné, to bola skôr taká blbá poznámka :D
    a inak som rada, že sa tiež páčilo :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. "všetkých tam vyfackal vrátane vlastných deciek" 8D to bolo epické 8D ten záver bol super akčný
    Tvoja kamoška ma dostala 8DDD Ja si myslím, že práve toto bolo vyzradené. Hodge povedal Valentinovi, že "povedz im, že sú tvoje deti". Ja som si to tam medzi riadkami všimla, keď som vedela, čo hľadať 8D
    Veľmi sa mi to lúbilo, zdieľam tvoje pocity, jedno z naj filmových spracovaní knihy, aké som videla 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Já už chci taky! :D Už aby se to začalo hrát!

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ja som sa ku knihe žial ešte nedostala, ale z filmu som bola úplne nadšená. No, čo si budeme klamať, v tom mal veľkú úlohu Jace :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ja sa neskutočne na tento film do kina teším, no zároveň mám obav, že sa neovládnem a pri prvej scéne s Jaceom vyskočím zo sedačky a začnem bozkávať plátno :D :D Tak ako som bola zo začiatku zdutá, že ho nehrá Alex, teraz ďakujem bohu za Jamieho! Naozaj mu tá postava sadlo ako riť na šerbel :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Tento film bol pekný najviac ma zaujala scéna kde sa pomocou melódie odhalil démon a tiež ma zaujal ten portál myslim si že režiséri podobné triky by mohli použit aj pri innných filmoch najmä pri pokračování dalšiej časti tohto filmu(pokial nejaká bude) s pozdravom MR.6

    OdpovedaťOdstrániť
  8. oki takže takto mne sa film osobne veeelmi moc páčil najmä Jace ;) presne ako som očakávala Jamie to zvládol úplne perfektne a celý film som s neho nevedela oči spustiť =D a Lily ma na druhej strane až šokujúco prekvapila. Osobne ju ako herečku moc nemusím ale toto naozaj zmákla presne ako si napísala totál súhlas ;) to s čím nesúhlasím je Valentine =/ nič proti Jonathan R. Meyersovi moc som sa tešila že ho bude hrať práve on lebo tiež toho herca dooosť móžem =D ale vadilo mi že Valentin ktorý má byť neohrozený, nikoho sa nebáť, byť vyrovnaný (viac menej =) ) a mať všetko dopredu premyslené mi prišiel skôr ako "som totálne mimo a bojím sa aby ma niekto nenašiel" pre mňa má byť Valentin tak správne chladne vyrovnaný a to mi vo filme naozaj chýbalo =( a potom k tomu spoilovaniu ktoré mne osobne tiež dosť vadilo lebo teraz si naozaj neviem predstaviť ako chcú urobiť dvojku kedže tam Clary svoju schopnosť viacmenej spoznáva a zisťuje že ju má a tu je s nej hotový profík =/ a druhá vec pre ktorú sa bojím dvojky je že vo filme moc nezvládli presvedčiť divákov ktorý knihu nečítali o fakte že Jace a Clary sú súrodenci =( v knihe to bolo oveľa viac emotívnejšie a naozaj som tomu uverila (stále neviem či sú al nie bo mi chýba posledných 140 strán z trojky =D )ale naopak vo filme vóbec nie =/ ešte aj to ako Jace na konci totálne zabil že ani on tomu neverí =/ pričom celá druhá kniha je o tom ako obaja (najmä Jace) trpia kvoli tomu že sú súrodenci =/ preto si myslím že to trochu zabili. Ja osobne ozaj na detailoch vo filmoch nelipnem bo je fakt že film nikdy nebude ako kniha a vždy som odsudzovala tých čo to stále tak neľútostne porovnávali ale druhá polovica knihy sa naozaj až móc odchýlila na moj vkus a hlavne celá pointa knihy že Valentin dostal čašu na konci jednotky pričom vo filme ani nevie že má fejk =/. Toto naozaj neviem ako v dvojke prispôsobia keďže tam už ide po druhom nástroji keďže prvý už "má" =/. A potom mi tam ešte vadilo pár vecí v ktorých tak trochu klamali napr.: že Valentín privoláva démonov kvoli jeho "superschopnosti" pričom pokiaľ ja viem privoláva ich vďaka meču smrteľníkov ktorý dostane v dvojke.... a preto v jednotke o dačom ako privolávanie démonov nebolo ani chýru ani slychu =( a potom Clary kt pokial viem nemá "schopnosť" vyberať veci z kresby... ale vie to spraviť vďaka rúne ktorú tam mala nakresliť a nie hrajkať sa s čašu ako keby nevedela kam ju schovať =/ takže tak. Nejdem sa tu hádať čítala som to len v Slovenčine a všetci vieme aký ten preklad je takže som možno podaktoré veci zle pochopila ikeď nemyslím že by to tak bolo. Pre istotu sa to chystám zmáknuť aj v AJ ;) Ale nemysli si že film sa mi nepáčil celkovo bol perfektný a veľmi sa mi páčil ;) podla mňa bola prvá polka totálne dokonalá a naozaj lepšie spracovanú knihu som eče nevidela ale tá druhá napriek tomu že sa mi páčila tak tie veci čo som písala sú pre mňa niečo cez čo sa neviem dostať =( možno dvojku (film) zmáknu a prekvapia ma v čo naozaj úprimne dúfam ;) ale zatiaľ si to relálne neviem predstaviť =/ no napriek mojim výhradám je to úžasný film a o týždeň idem na neho znova ;D teraz keď už viem čo ma čaká si ho chcem konečne poriadne užiť =D

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Judit - absolútny súhlas s tvojou recenziou. Nemám, čo dodať. Akoby si čítala moje pocity z filmu :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Totál super.čítala som viac recenzii na tento film a vkuse nan nadavali.Aj ked nechápem prečo.Moja spoužiačka ho videla a odvtedy nadávala ale najviac na postavu Jacea.Podla mna je super a odkedy som ho pred mesiacom prvý krát videla tak sa pozerám na všetko inak.Ako povedala Clary:Už nevidím auta,ulice a semafory ale démonov a podsvetanov.(berte to s rezervou ten film som naposledy videla pred tyzdnom a moja pamat je horsia ako zlatej rybycky(

    OdpovedaťOdstrániť