RECENZIA: Stephen Chbosky - Charlieho Malé tajomstvá

Autor: Stephen Chbosky
Vydavateľstvo: Slovart, 2012
Hodnotenie na GR: 4,11 (zo 112 495 hodnotení ku dňu 30.7.2012)

Odporúčam: všetkým, ktorí majú radi netuctové a krásne vyrozprávané príbehy so svojským humorom
Neodporúčam: ak momentálne nemáte chuť na nič realistické a radšej by ste sa ešte trochu dlhšie zdržali vo svete fantázie

Vitajte vo svete 16-ročného trtka Charlieho, s takmer nulovými sociálnymi zručnosťami a až príliš vysokou inteligenciou pre jeho vlastné dobro.
Charlie rozpráva svoj príbeh v podobe listov - listov, ktoré sú určené neznámej osobe označovanej ako "priateľ". V nich sa zdôveruje so všetkým. A ak vravím so všetkým, myslím tým naozaj so všetkým. Od svojho prvého bozku, cez prvé skúsenosti s trávou až po svoje masturbačné zážitky.
Charlie sa v prvom ročníku na strednej ocitá vďaka netradičnému kamarátstvu s ešte netradičnejšími súrodencami, štvrtákmi Patrickom a Sam, v centre spoločenského diania. Navštevuje divoké párty, sleduje vystúpenia Rocky Horror Picture Show a celkovo sa snaží zo svojho odrazu zaujímavého života vyťažiť čo najviac. Je síce pravda, že väčšina ľudí, s ktorými sa denne stretáva, ani nevie, že existuje, zato samotný Charlie pozná ich najšpinavšie, najtemnejšie, najtrápnejšie tajomstvá. A nemieni si ich nechať len pre seba...

Charlieho malé tajomstvá...neboli úplne to, čo som očakávala. Bolo to oveľa viac vtipné a oveľa menej hĺbavé a smutné, než som si prvotne myslela. Kniha je v prvom rade akási zbierka zážitkov, ktoré sa Charliemu prihodili v priebehu jeho prvého roku na strednej škole. Nie všetky sú na zasmiatie, mnohé z nich vo vás skôr zanechajú zvláštny pocit a po ich prečítaní neviete, či máte pohnúť kútikmi hore alebo dolu. Napriek tomu vás však takmer vždy pobaví minimálne Charlieho komentár k týmto zdanlivo vážnym záležitostiam.

Charlie mi miestami strašne, ale STRAŠNE liezol na nervy, pretože mal 16 rokov a správal sa tam tak na dvanásť a až kým si nezačal robiť vodičák tak som bola presvedčená, že presne toľko aj má. Čakala som, že mi na konci niekto oznámi, že Charlie vlastne trpí nejakým mentálnym postihnutím, no záver je v skutočnosti ešte o čosi šokujúcejší a škandalóznejší.

Ak máte radi knihy, ktoré píšu o veciach tak, ako sú, Charlieho tajomstvá sú ako stvorené pre vás. Je to kniha, ktorú môžete dať do ruky svojmu dospievajúcemu dieťaťu, no zároveň nie je kompletne cenzúrovaná a ignorantská voči potrebám a správaniu sa dnešnej mládeže.
Nečakajte napínavý dej a už vôbec nie nejakú hmatateľnú zápletku. Môžete však čakať vynikajúco napísaný a ohromne pútavý príbeh, ktorý sa už o chvíľu dostane na filmové plátna a preto by bolo absolútnym hriechom najprv si ho neprečítať na papieri a potom pindať na všetko, čo sa filmu nepodarilo vystihnúť.
Aj keď...nakoľko Stephen Chbosky je nielen nadaný spisovateľ ale aj scenárista, zrobil si skoro celý ten film sám, nenechal veľa ľudí aby sa mu do toho montovalo a teda je reálne, že sa v kine nebudeme chytať za hlavu a prevracať očami. Okrem toho, kto by nechcel vidieť Emmu Watson v úlohe nekonvenče peknej Sam a miláčika ženských sŕdc, Logana Lermana, v úlohe Charlieho? Presne tak. Ale najprv si fakt prečítajte knihu.

Ďakujem vydavateľstvu Slovart za poskytnutie knihy na recenziu.