streda 9. mája 2012

RECENZIA: Veronica Rossiová - Pod vražednou oblohou

Názov: Pod vražednou oblohou
Originálny názov: Under the Never Sky
Autor: Veronica Rossiová
Vydavateľstvo: Ikar, 2012
Hodnotenie na Goodreads: 4.16 (5 603 ratingov ku dňu 8.5.2012)

Pod vražednou oblohou je ďalšia dystópia, ktorej sa podarilo vyniknúť a zažiariť v mori kníh s podobnou tématikou. Rozpráva príbeh mladej Arie, ktorá celý svoj život prežila v meste Blaženosť, ukrytom pred vonkajším svetom, ktorý je ohrozovaný smrteľnými elektrickými búrkami. Jeden jej odvážny no hlúpy čin stojí jej najlepšiu kamarátku život a Ariu pocit bezpečia. Za trest je vyhostená z Blaženosti a nútená bojovať o holý život v divočine. 
Sokol pochádza zo sveta, ktorému Aria vôbec nerozumie. Je brat náčelníka jedného z divošských kmeňov, ktoré sa naučili prežívať pod vražednou oblohou, no za krutú daň. Ľudia tu umierajú už v mladom veku na rôzne choroby spôsobené práve elektrickými búrkami. Na smrť čaká aj jeho malý synovec, Pazúrik, ktorý je jedného dňa z neznámych dôvodov unesený mešťanmi. 
Soky sa vydáva na cestu aby zachránil Pazúrika, Arii tiež nič iné neostáva len sa hýbať a nestáť na jednom mieste, a tak sa títo naši dvaja úplne odlišní hrdinovia stretávajú a začínajú svoj vzťah plný hádok, odporu a nenávisti jedného k druhému. Teda, prirodzene, až kým sa do seba nezamilujú...


Nemôžem povedať, že by som mala extra veľké nádeje, keď som knihu začínala čítať, no do čítania sa mi chcelo. Neviem presne, či to bolo vynikajúcimi ohlasmi od amerických blogerov, krásnou obálkou alebo perspektívou pomaly rozvíjajúceho sa vzťahu, kde sa do seba hlavní hrdinovia bezhranične nezamilujú vrámci prológu, no povedala by som, že asi všetkým dohromady. 
Pod vražednou oblohou má potrebný spád a nakoľko to ani nie je nejako extrémne hrubá kniha, máte ju prečítanú za dva večery. Je to plus? Ako pre koho, ale pre mňa a môj nedostatok času určite áno :) Kniha je však aj napriek svojej stručnosti obsahovo veľmi bohatá s kôpkou zaujímavých zvratov a hrsťou tep zrýchľujúcich scén. A také my predsa radi :)

Pod vražednou oblohou je vyrozprávané z dvoch pohľadov, Ariinho aj Sokolovho, a ako som už skôr naznačila, ich vzťah sa vyvíja uspokojivo pomaly. Arii nebúši srdce v hrudi pri prvom pohľade na Sokolovo hot body (za čo jej osobne skladám poklonu) a Sokol z nej tiež nie je nejako extra namäkko, hlavne keď Aria polku knihy smrdí za zhnitým jablkom a Sokolovi to vďaka jeho extrémne dobrému čuchu vypaľuje nosnú sliznicu. 
Ďalšia vec, ktorá ma rozveselila, bola absencia milostného trojuholníku aj napriek tomu, že Sokol nie je jediný sexy mládenec v tejto knihe. Ak už toto nie je dôvod prečítať si to, tak neviem čo je. 
Dystopickí fajnšmekri určite ocenia aj stret dvoch svetov - jeden sci-fi futuristický s množstvom nových technológií a druhý skoro až praveký. Nakoľko tento diel sa odohráva viac v prírode medzi divochmi, dúfam, že pokračovanie nám ponúkne lepší náhľad na život v izolovaných mestách. 

Ako ste si už asi všimli, mená v knihe sú tak trochu a lá český Potter. Čuduj sa svete, v tomto prípade sa mi to hrozne páčilo. Dodáva to príbehu tak trochu ľudovú atmosféru a hlavne je vidno, že sa s knihou prekladateľ vyhral. 
Z hodnotenia trochu uberám kvôli koncu, ktorý sa tváril, že bude epickejší, než nakoniec bol. Vysvetlenie: Pod vražednou oblohou síce obsahuje maličký cliffhanger, no v podstate je príbeh uspokojivo uzavretý a mnohé nejasnosti objasnené. Čo by ma za normálnych okolností pravdepodobne tak neštvalo, ale u tejto knihy som už v závere cítila pumpovanie adrenalínu, keď som si myslela, že ma autorka nechá úplne visieť. Nakoniec ma trochu sklamalo, že sa tak nestalo, aj keď mnohým asi práve takáto verzia bude viac vyhovovať. Najmä ak vezmeme do úvahy, že na ďalší diel si chvíľu počkáme. 

Pod vražednou oblohou sa síce kvalitou nerovná mojim absolútne najobľúbenejším sériám, no vrámci dystopickej jednotky jej dávam zaslúžených 4 a pol hviezdičiek a odporúčanie ku kúpe :)

Tú môžete uskutočniť napríklad cez gorila.sk a to na TOMTO MIESTE.









15 komentárov:

  1. no, mám ju pri vankúši a snažím sa dostať cez prvú stranu... hádam ma nesklame :DD podľa tvojej recenzie v mori súčasných YA vyznieva celkom netradične... aspoň tak, ako môže dystópia netradičná byť:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. No áno, súčasné dystópie majú trošku tendenciu byť na jedno kopyto ale myslím si, že táto znovu prinesie niečo nové aspoň v niektorých ohľadoch :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mne sa kniha hrozne páčila, doslova som z nej bola nadšená :D Vzťah Arie a Sokola som priam hltala, presne kvôli tomu čo si napísala :D s koncom som spokojná, potešil ma a už sa nesmierne teším na pokračovanie:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. presne tak som si aj myslela, že väčšine sa práve ten koniec bude hrozne páčiť. čo je super :)

      Odstrániť
  4. Já jsem si přečetla ukázku z chystaného českého překladu, a tam je hlavní hrdinka jako Árie. No nevím, to mě trošičku zaskočilo... Ale jinak se na ni moc těším, po tvé recenzi ještě víc než předtím :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. mne sa Ária páči ešte asi viac ako Aria, pretože takto by nieslo jej meno aj nejaký význam rovnako ako ho nesú ostatné mená v slovenskom preklade. ale teda som zvedavá celkom aj na ten váš preklad :)

      Odstrániť
    2. Ono je to tak, že mešťania mali klasické mená, ktoré sa neprekladajú, a divosi "indiánske," ktoré majú každé svoj význam. Aria je kdesi na pomedzí, lenže narodila sa v meste, takže by mala mať mestské meno.

      Odstrániť
  5. Kniha ma čaká na pošte, zajtra si ju idem vyzdvihnúť, som naozaj zvedavá a teším sa. Podľa tvojej recenzie aj sa mám načo. To je, ako keď si niekto chodí k psychológovi po radu, tak ja chodím na tvoj blog pre dobré odporúčania...:D Ozaj, už som sa ti poďakovala, za moju duševnú narušenosť z TMI...?? (anndy)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To JA mám na svedomí tvoju duševnú narušenosť z TMI?? Fakt? Povedala by som aj, že ma to mrzí ale vlastne ma to nemrzí :D

      Odstrániť
  6. Ja som sa raz v robote nudila a išla som na tvoj blog, že čo je nové a tam som si prečítala recenziu a na druhý deň som mala mesto z kostí v rukách. No a odvtedy si Monika myslí, že som mimozemšťan z inej planéty...
    Jééé, možno o mne niekto raz napíše dystópiu..:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To by skôr zapadalo do kategórie sci-fi podobne ako Across the Universe ale neviem, či by sa to ešte kvalifikovalo ako young adult :D

      Odstrániť
  7. Skvelá recenzia, znie to dobre.:D Ja si asi počkám či nááááhodou nevyhrám. ;)) :D A prípadne si ku pokojne kúpim, nalákala si ma.^^

    OdpovedaťOdstrániť
  8. v piatok sa mi podarilo vyhrať pátračku na bux.sk a knihu som si vybrala ako výhru,takže už len čakám kým mi príde :)

    ps:jedna otázočka-má to byť kniha na pokračovanie,ale nie?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, blahoželám k výhre :) Áno, má to byť séria na pokračovanie.

      Odstrániť
    2. ďakujem...ja tomu hovorím,že aj blbí majú šťastie :) dneska mi prišla,tak sa do nej čoskoro pustím :)

      Odstrániť