Recenzia: Krystyna Kuhn - Hra

Názov: Hra (Údolie #1)
Originálny názov: Das Spiel (Das Tal #1)
Autor: Krystyna Kuhn
Vydavateľstvo: Slovart, 2011

Hodnotenie na GR: 3.67 (počet hlasujúcich ku dňu 18.1 - 153)
Tagy: záhada, detektívka, vražda, tajomstvá, prekvapivý záver,

Súrodenci Julia a Robert prichádzajú do Grace College neskôr, než ostatní. Nikto nevie, odkiaľ sa vzali, prečo meškajú, ani čo ich dohnalo k tomu, aby sa prihlásili na síce prominentnú ale tajomnú školu, takmer úplne odtrhnutú od civilizácie. Zdá sa však, že Julia a Robert nie sú jediní, ktorí skrývajú tajomstvo. V Údolí sa začínajú diať čudné veci - neznáme dievčatá s modrými vlasmi skáču do jazera a nikdy sa nevynoria a študenti miznú bez stopy. Všetko nasvedčuje tomu, že na na Grace College sa odohrala vražda. Ale čo sa dá narobiť, ak neexistuje žiadne telo ani žiaden dôkaz? Ešte stále je tu však záhadný videozáznam, ktorý zachytil jedinú sekundu čohosi, čo následne muselo byť zmazané. Bol v údolí skutočne zavraždený človek, alebo je to všetko iba obyčajná hra?

Hra je dielo nemeckej autorky Krystyny Kuhn, odohrávajúce sa v Amerike. Keď sa mi do rúk dostane nejaká kniha, väčšinou som zvyknutá dohľadať si o nej na internete čo najviac informácií, nejaké recenzie alebo aspoň názory a hodnotenia čitateľov. V tomto prípade som prežívala zdrojovú krízu, nakoľko takmer všetky recenzie na Hru sú písané v nemčine, z ktorej ja rozumiem žalostne málo. Čiže do čítania som sa s výnimkou niekoľkostranovej slovenskej ukážky vrhala takmer úplne na slepo a bez extrémnych očakávaní.

Je pravda, že prvá tretina sa knihy sa vlečie - deje sa toho síce veľa, ale prakticky nič podstatné, trvá hodnú chvíľu, kým začne prvá akcia. Stretávame hromadu nových postáv: Robertových  a Juliiných spolubývajúcich, ich starších mentorov, niektorých učiteľov a redaktorku v školskom časopise.  Striedajú sa dvaja rozprávači, z väčšej časti príbeh rozpráva Julia ale sem tam sa objaví aj Robertova perspektíva. Aby som to zhrnula, prvá tretina knihy je asi taká záživná, ako tento odstavec, čo som práve napísala.

To sa však zásadne mení ako dej postupuje. Jedna udalosť odrazu spúšťa lavínu ďalších a ďalších, príbeh sa zamotáva a atmosféra potemnieva, hlavne vďaka veľmi živému ( a strašidelnému!) opisu Údolia, Zrkadlového jazera alebo hory s názvom Prízrak. Už sme tu mali YA (young adult) dystópiu, YA duchárčinu, YA horor a Krystyna Kuhn načŕta znovu niečo nové a originálne - YA detektívku. Zápletka prvého dielu série je síce podstatne premyslenejšia než jej trošku antiklimaktické rozuzlenie, ale zároveň sa nám v úplnom závere príbeh opäť zaplieta a čitateľ zisťuje, že kniha Hra je očividne súčasť čohosi oveľa väčšieho, premakanejšieho a záhadnejšieho, a že to najšokujúcejšie nás ešte pravdepodobne iba čaká v ďalších dieloch. Skutočne musím povedať, že samotný záver knihy ma nechal sedieť ešte niekoľko minút s otvorenými ústami a veľmi silnou potrebou začať okamžite čítať druhý diel - Katastrofu.

Hru by som odporučila každému, kto má chuť čítať pre zmenu o niečom inom než o upíroch, vlkolakoch či ustavičnom čarovaní, no napriek tomu nepohrdne trochou tajomna. Nečakajte detektívku a lá Agata Christie, no priemerne náročný čitateľ by určite nemal byť sklamaný.

Knihu si môžete objednať aj na TOMTO MIESTE.

Vydavateľstvu Slovart touto cestou ďakujem za poskytnutie recenzného výtlačku.