streda 5. októbra 2011

RECENZIA: Michelle Hodkin - Čo sa stalo Mare Dyerovej?

Čaute čaute! Po dlllhom čase som sa zozbierala na zverejnenie ďalšej recenzie, tentokrát na niečo, čo vás bude pravdepodobne dosť zaujímať, nakoľko sa o tejto knihe teraz hrozne hovorí a tak :) Takže tadá! Mara Dyer v celej svojej nádhere:

Názov: Čo sa stalo Mare Dyerovej?
Originálny názov: The Unbecoming of Mara Dyer
Autor: Michelle Hodkin
Vydavateľ: Simon & Schuster, 2011
Hodnotenie na GR: 4.08

Srandafaktor: 4/5
Nudafaktor: 1/5
Lovefaktor: 4/5
Plačfaktor: 3/5

Mara Dyer sa zobúdza v nemocnici. Všetci jej hovoria, aké mala šťastie. Ako však môže mať niekto šťastie, ak v jeden deň príde o najlepšiu kamarátku aj priateľa?

Mara si nespomína, čo sa stalo v tú noc, kedy sa na ňu a na ďalších troch ľudí zosypala stará budova. Čo vlastne robila uprostred noci na mieste, kde mala dávno zakázané vstúpiť? A prečo je ona jediná, ktorej sa z ruín podarilo vyviaznuť, a to dokonca bez jediného väčšieho škrabanca? A nakoniec, prečo jej srdce puká za jej najlepšou kamarátkou Rachel, no nedokáže sa prinútiť smútiť za svojim priateľom Judeom?

Kniha Čo sa stalo Mare Dyerovej? patrí do zaujímavého a rýchlo sa rozrastajúceho subžánru, ktorý mieša klasickú súčasnú (contemporary) literatúru obsahujúcu realistické prvky s prvkami nadprirodzena. Kniha sa neodohráva vo svete plnom fantázie a neľudských bytostí, ako je tomu v knihách Cassandry Clareovej alebo Richelle Meadovej, no vystupujú v nej ľudia so zvláštnymi nadaniami, ktorí vnášajú do nášho bežného, uponáhľaného sveta nádych tajomnosti a pocit, že mágia a nadprirodzeno je všade okolo nás.
Mare sa po nehode a následnom presťahovaní sa a začatí nového života na novej škole dejú zvláštne veci. Najprv sa jej začnú objavovať prízraky Judea a jeho sestry Claire, ktorá bola v tú osudnú noc treťou obeťou nešťastia. To však nie je všetko. Stáva sa vám niekedy, že niekoho tak nenávidíte, že si hoci len na moment prajete jeho smrť? A stáva sa vám niekedy, že sa vám vaše prianie vzápätí splní? Zdá sa, že Mara má oveľa väčší problém, než obraz mŕtvej kamarátky v zrkadle...

Po prečítaní Mary Dyer musím uznať, že kniha mala obrovské šťastie, že bola už pol roka pred jej vydaním silne propagovaná americkými knižnými blogmi. Bez tejto obrovskej „knižnej kampane“ by to asi sotva dotiahla tak ďaleko. Dielo Michelle Hodkinovej totiž bolo jednou z najočakávanejších kníh jesene aj napriek tomu, že obálka je trochu viac než priemerná a anotácia priam praobyčajná. To sú však asi jediné nedostatky knihy, pretože akonáhle začnete čítať, strhne sa jedna nezabudnuteľná jazda. "Mara" má totiž všetko. Napätie, výborne vyrozprávaný príbeh a obrovskú dávku romantiky. Zo začiatku som prekrúcala očami nad hlavným mužským hrdinom, Noahom, ktorý zosobňoval krásu, bohatstvo, inteligenciu a nedostupnosť, no nakoniec som neodolala a zahanbene sa priznávam, že som úplne podľahla a v tretej tretine som sa dokonca nevyhla ochkaniu a achkaniu nad pánom dokonalým. Noaha jednoducho budú milovať aj najväčší nepriatelia klišéoidných prvkov v knihe, či už chcú alebo nie.

V knihe si svoje nájdu aj milovníci strašidelných príbehov: Obrazy mŕtvych kamarátov v zrkadle, postupné odhaľovanie toho, čo sa skutočne prihodilo v tú osudovú noc v starej opustenej budove, objasňovanie vraždy malého dievčatka, únos - toto všetko garantuje zrýchľovanie tepu, najmä ak sa rozhodnete čítať knihu v noci. Ja osobne to vrelo odporúčam :)

Silnou stránkou knihy je aj autorkin talent na písanie. Mnoho nových autorov v poslednej dobe prichádza so skvelými nápadmi na knihu, no nakoľko im chýba spisovateľské črevo, ich príbeh zlyháva priam v kľúčových situáciách. Michelle Hodkin je neuveriteľne talentovaná. Slová, ktoré vkladá na papier, sa čítajú plynule, vety nepôsobia rušivo a krkolomne, čitateľ teda môže svoju pozornosť kompletne sústrediť na dej a nemusí pri tom bojovať s autorovým štýlom písania, ako tomu v mnohých prípadoch býva.

Koniec sa– VĎAKABOHU–  vydaril na výbornú. Záverečná akcia obsahuje správnu dávku napätia spolu s momentom, kedy sa Mara musí rozhodnúť medzi tým, čo je správne a tým, čo je správne v jej očiach. Jedna zlá voľba ju môže stáť to najdôležitejšie, čo sa jej za posledné mesiace života podarilo získať – Noaha. Absolútny záver knihy je prekvapivý a necháva mnoho vecí otvorených. Jednoznačne musím povedať, že som dostatočne navnadená na to, aby som v momente, keď bude k dispozícii, siahla po pokračovaní.

Knihe nedávam plný počet hviezdičiek, pretože mám ciťák, že druhý diel bude ešte lepší – a čo potom? Človek musí myslieť aj dopredu, chápete :) Každopádne – KÚPTE, PREČÍTAJTE, NEOĽUTUJETE.