streda 6. apríla 2011

Knižná reťazovka


Takže ako som už včera spomínala, Luu objavila skvelú Knižnú reťazovku, ku ktorej autorovi sa nám zatiaľ nepodarilo dopátrať, no do ktorej sa zapojilo už niekoľko blogov. Cieľom je uverejniť svoje odpovede na 55 otázok týkajúcich sa kníh a čítania. Na zverejnenie odpovedí vám postačí hocijaký blog alebo osobná stránka, nemusí byť knižného charakteru. Ak by ste sa potom chceli pochváliť aj nám ostatným s čím ste prišli, môžete odkaz na svoju reťazovku zanechať na Luuinom blogu Little Ramblings priamo v komentároch pod článkom, na ktorý vás môj odkaz nasmeruje. Môj príspevok môžete samozrejme tiež okomentovať, ale linky prosím zverejnite u Luu, aby sme to mali čo najviac na hromade.

A teraz už nasleduje moja reťazovka:

1. Obľúbená kniha z detstva?
Deti z Bullerbynu. Lasse bol môj prvý veľký "crush".

2. Čo práve čítaš?
Teraz polka ľudí nebude vedieť o čom hovorím a polka mi bude strašne závidieť, lebo čítam Odstíny Života od Lucie Adamové. Muhahahaha.

3. Máš práve nejakú rezerváciu v knižnici?
Hej ale všetko je na bakalárku. Názvy neuvádzam, pretože bežný smrteľník by ich aj tak nevedel vysloviť.

4. Knižný zlozvyk?
Že si ku každej hlavnej postave každej knihy musím hneď na začiatku  priradiť ksicht nejakého herca. Je to hrozná zábava, ale hľadanie správnej tváre mi bežne zaberie viac času než samotné čítanie. Nehovoriac o tom, že nakoniec mám aj tak v hlave úplne inú tvár, ktorá v skutočnom živote neexistuje.

5. Čo máš práve požičané z knižnice?
Nič ak znovu nerátam materiály do bakalárky. Naposledy som mala požičané všetky diely Gričskej čarodejnice ale nedokopala som sa k ním kvôli nedostatku času. (GČ som už ale čítala minimálne dvakrát)

6. Máš čítačku e-kníh?
Mám Kindle. Máme spolu výborný vzťah.

7. Preferuješ čítať len jednu, alebo viacero kníh naraz?
Vždy mám rozčítaných viac kníh z viacerých žánrov a prepínam medzi nimi podľa nálady. Keď sa ale dostanem u jednej z tých kníh do poslednej tretiny, všetko ostatné na chvíľu nechám, až kým knihu nedorazím. Na závery kníh sa vždy potrebujem plne sústrediť.

8. Zmenili sa tvoje čitateľské návyky odkedy si začal blogovať?
Musím sa priznať, že čítam o niečo menej, pretože blogovanie je tiež poriadny žráč času. Aj tak to ale z celého srdca zbožňujem :)

9. Najhoršia kniha, ktorú si tento rok prečítal?
Tento rok som na počudovanie čítala hlavne veľa dobrých kníh. Nakoľko mám na čítanie menej času ako kedysi, starostlivo si vyberám, do čoho sa pustím, a tým čiastočne znižujem riziko, že budem sklamaná.

10. Obľúbená kniha, ktorú si tento rok prečítal?
Celá séria Fever od K.M.Moningovej. Do teraz sa z nej spamätávam.

11. Ako často čítaš knihy mimo svojho obľúbeného žánru?
Veľmi často nie. Mám problém vôbec zvládnuť všetky knihy, ktoré ma zaujali v rámci mojich obľúbených žánrov. Každopádne sem-tam sa objavia výnimky.

12. Čítaš niekedy tú istú knihu viac krát?
:DDD Bežne 3 aj 4krát. Všetky knihy, ktoré ma zaujali si skôr či neskôr vždy prečítam ešte minimálne raz. Aj na úkor toho, že potom nestíham čítať nič nové.

13. Dokážeš čítať v autobuse?
Hej dokážem. Ak šoférovi nevadí, že musí desaťkrát zastavovať autobus, aby som sa mohla ísť vyzvracať.

14. Obľúbené miesto na čítanie?
Na našej záhrade v lete. Vycapím sa v plavkách na lehátko, dám si MP3 do uší a idem. Potom som tak pekne opálená. Podľa knihy.

15. Zásady pri požičiavaní kníh?
V mojom okolí číta veľmi málo ľudí. Ešte stále je to dosť asociované s povinným čítaním v škole a berie sa to ako niečo nepríjemné. Knihy si odo mňa najviac požičiava moja mama a tá vie, ako sa k nim má správať :)

16. Robíš knihám somárske uši?
A vy podpaľujete šteniatkam chvosty?

17. Píšeš si na okraje strán poznámky?
Prečo by som si dobrovoľne kántrila knihy, za ktoré platím ťažké peniaze?

18. A do učebníc?
Učebnice, to už je niečo iné. Čím viac popísané, tým viac hodnotnejšie. Niekedy poznámky v učebniciach obsahujú viac múdrostí, než samotné učebnice :D

19. V ktorom jazyku čítaš najradšej? V koľkých dokopy to zvládneš?
Preferujem vždy ten jazyk, v ktorom je kniha pôvodne napísaná. Akonáhle kniha prejde nejakou jazykovou úpravou, už to prestáva byť autentické. Je to niečo ako hra na hluchý telefón. Keď sa kniha premení z jedného jazyku na druhý, jej časť sa úplne skomolí a vznikne z toho častokrát niečo úplne iné, než autor pôvodne zamýšľal. Nie je to chyba nikoho, je to prirodzený proces, ktorému sa žiaden preklad nevyhne.

20. Čo musí kniha mať, aby si si ju zamiloval?
Hrdinu, ktorý vás dokáže previesť knihou tak, že si naplno užijete každú jednu sekundu čítania. Za tie roky som zistila jednu vec: Nič nie je na príbehu dôležitejšie, než osoba, ktorá ho rozpráva.

21. Čo musí kniha mať, aby si ju odporučil ďalej?
Minimálne 4 hviezdičky odo mňa :)

22. Obľúbený žáner?
Young adult paranormal a YA contemporary. Zobžňujem aj dobré paranormal romance.

23. Žáner, ktorý čítaš najmenej (ale chcel by si viac)?
V porovnaní s tým, koľko by som chcela, čítam málo historických románov. Existujú však samozrejme aj žánre, ktoré čítam úplne minimálne alebo vôbec a absolútne ma to netrápi.

24. Najväčšmi inšpiratívna kniha, ktorú si tento rok čítal?
Celá vyššie spomínaná Fever séria obsahovala veľa veľa inšpiratívnych okamihov. Okrem iného :D

25. Obľúbená svačinka ku čítaniu?
Keď čítam a pri tom jem, je to znamenie toho, že ma kniha nudí. Pri dobrej knihe nikdy nevnímam hlad :)

26. Ako často vyberáš knihu podľa obálky?
Nie je to síce bohviečo, ale priznám sa, že dosť často. To však nič nemení na fakte, že v konečnom dôsledku vzhľad obálky nemá NIČ spoločné s kvalitou knihy.

27. Ako často súhlasíš s negatívnou knižnou kritikou?
Divná otázka. Mám na ňu odpovedať v zmysle 'trikrát do týždňa' alebo čo? Prečítate si recenziu a buď s ňou súhlasíte, čiastočne súhlasíte alebo nesúhlasíte. Ani v jednom z prípadov s tým aj tak nič nenarobíte. Bodka.

28. Čo písanie negatívnych recenzií?
Častokrát sa mi stane, že po dočítaní nejakej knihy ma napadne nejaká šialená kritika, ktorú by si  daná kniha bez pochyby zaslúžila a ktorá by okrem toho vyznela hrozne vtipne. Prirodzene ma nesmierne láka spísať ju, hodiť ju na blog, zvoziť autora pod čiernu zem a pri tom vás pobaviť. Sama sa hrozne zabávam na negatívnych recenziách ostatných blogerov. Potom si však stále poviem, že zatiaľ čo pre mňa je to hrozná sranda, niekoho, konkrétne autora knihy, to môže vážne raniť. Viem, že americkí autori na moju recenziu nikdy nenarazia a už vôbec jej nebudú rozumieť, no aj tak z úcty človeka k človeku vždy radšej zvolím diplomatickejšiu a konštruktívnejšiu kritiku. Že zo mňa nikdy nebude poriadny kritik, ak nedokážem byť tvrdá? A kto vôbec povedal, že chcem byť profesionálny kritik?

29. Ak by si mohol čítať v ďalšom cudzom jazyku, ktorý by si si vybral?
Francúzštinu. Bohužiaľ však môj level ešte nesiaha tak vysoko.

30. Najväčšia knižná výzva?
Jednoznačne séria Cizinka od Diany Gabaldonovej v anglickom jazyku (Outlander). Kniha má cca 800 strán, je písaná z 50% starým škótskym nárečím a prerozprávaná je z pohľadov niekoľkých osôb, ktoré sa každú chvíľu striedajú. Je to zároveň aj jedna z najlepších sérií, aké som kedy čítala.

31. Najväčšia knižná výzva, do ktorej sa stále bojíš ísť?
Jonathan Strange and Mr.Norell. Tá kniha sedí u mňa doma na poličke a už pol roka mi svojou prítomnosťou naháňa hrôzu. Bojím sa ju čítať, pretože mám strach, že zistím, že nie som taká dobrá v angličtine, ako si myslím.

32. Obľúbený básnik?
Poézia ide úplne mimo mňa.

33. Koľko kníh si zvyčajne požičiavaš z knižnice?
Môj priemer bol vždy tak 2 až 3 ale párkrát sa mi už podarilo utrhnúť z reťaze :)

34. Vrátil si už knihu do knižnice bez toho, aby si ju prečítal?
Asi viackrát, než by sa patrilo.

35. Obľúbená knižná postava?
Rose Hathawayová z Vampire Academy, najnovšie sa k nej pridala Mac Lane z Fever série.

36. Obľúbený knižný záporák?
kráľ Machina z Iron Fey série :)

37. Knihy, ktoré si zvyčajne beriem na prázdniny?
Doteraz som "na prádzniny" nikam nechodila, toto leto budú mojim hlavným zdrojom knihy v Kindle

38. Najdlhšia doba, ktorú si nečítal?
Určite nie viac, ako tri dni. Abstinenčné príznaky sa veľmi ťažko zvládajú, tak to nechcem príliš hrotiť :)

39. Kniha, ktorú si nedokázal/nemohol dočítať?
Je ich dosť. Do čítania sa nikdy nenútim. Ak to nejde, tak to nejde. Nechám si to na inokedy alebo sa na to proste definitívne vykašlem.

40. Čo ťa najskôr dokáže pri čítaní vyrušiť?
Internet.

41. Obľúbená filmová adaptácia?
Pýcha a predsudok s Keirou Knightley.

42. Adaptácia, ktorá ťa totálne sklamala?
Na nič konkrétne si teraz nespomínam.

43. Ako často čítaš spoilery?
S-slovo je u mňa úplné tabu :)

44. Najviac peňazí, ktoré si na jeden krát minul v kníhkupectve?
Toto len tak do éteru nemôžem vypustiť :D

45. Ako často knihu pred čítaním prelistuješ?
Nemám to vo zvyku. Fóbia z S-slova :)

46. Dôvod, pre ktorý by si v polovici knihu vzdal?
Nuda.

47. Máš rád knihy usporiadané?
Nie som až také psycho, čo by so všetko katalogizovalo a robilo si z knihovníčky nejakú šialenú databázu, ale knihy mám rada zoradené aspoň približne podľa veľkosti.

48. Zvykneš knihy skladovať, alebo ich po prečítaní posúvaš ďalej?
Ako ktoré. V budúcnosti plánujem veľa kníh, ktoré som dostala za recenziu posunúť ďalej vo forme súťaží.

49. Sú knihy, ktorým sa vyhýbaš?
Vyhýbam sa knihám, o ktorých dopredu viem, že hlavný hrdina na konci umrie ale spolu hlavní hrdinovia neskončia. Bude to znieť hrozne, ale ten druhý prípad je pre mňa ešte väčšia katastrofa :)

50. Kniha, ktorá ťa rozosmiala?
Séria Jessica Darling od Megan McCafferty a séria Night Huntress od Jeaniene Frost

51. Kniha, ktorá ťa rozhnevala?
Dosť zle som prežívala záver knihy Twenty Boy Summer od Sarah Ockler. Celkovo ma ešte neskutočne štvali posledné dva diely série Shifters od Rachel Vincent. Hlavná hrdinka v nich u mňa stratila časť môjho rešpektu.

52. Kniha, ktorá ťa rozplakala?
Drozdajka. Preplakané od začiatku do konca. Twenty Boy Summer mi tiež dalo poriadne zabrať aj po tejto stránke.

53. Kniha, od ktorej si nemal žiadne očakávanie, ale nakoniec sa ti páčila?
Od všetkých kníh, ktoré začínam čítať mám nejaké očakávania. V dobrom ma ale prekvapilo Ak zostanem od Gayle Formanovej. Čakala som, že to bude jedna depresívna kniha, no opak bol pravdou.

54. Kniha, od ktorej si očakával veľa, ale nakoniec sa ti vôbec nepáčila?
Tak to už je na samostatný zoznam. Čakala som veľa od knihy Heavenly od Jennifer Laurens, dokonca až toľko, že som si celú sériu vypýtala na Vianoce. Obrovské sklamanie.

55. Obľúbené čítanie na odreagovanie?
Knihy žánru paranormal romance (od 18 a vyššie). Dopredu viete, ako to skončí, no aj tak si čítanie užívate od začiatku do konca :)

4 komentáre:

  1. Mám Kindle. Máme spolu výborný vzťah. xD A Čím viac popísané, tým viac hodnotnejšie - so true, so true :DDD A vôbec všetky odpovede by si zaslúžili zopakovať, fenomenálne vyplnenie :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mne sa zas hrozne páčila tvoja odpoveď na otázku č. 20.(Čo musí kniha mať, aby si si ju zamiloval?) Práve som začala písať jeden dlhší článok na túto tému a ty si normálne že urobila abstrakt :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Akože odpoveď - priraďovanie tvárí hercov k postavám mi častokrát zaberie viacej času než čítanie. KONEC! Ja to robím tiež! :D Niekedy len tak civím pred seba, kniha otvorená a rozmýšľam, ktorý herec by sa na postavu hodil. Som nevedela, že to robí aj niekto iný :D:D:D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tiež som sa zapojila :-) http://riddicksrealm.blogspot.com/2011/04/knizna-retazovka.html

    OdpovedaťOdstrániť